همشمهری آنلاین: رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی گفت: ممنوعیت تردد خودروهای فرسوده از اول اردیبهشت ماه سال جاری در کشور اعمال می‌شود.

به گزارش ایسنا، سردار محمد رویانیان یکشنبه (23 فروردین) با بیان این خبر افزود: بر اساس مصوبه دولت، از اول اردیبهشت ماه سال جاری تردد خودروهای سواری و وانت با سن 40 سال، مینی‌بوس، میدی‌بوس، اتوبوس شهری، اتوبوس برونشهری و کامیون و کشنده با سن 35 سال، موتورسیکلت با سن 20 سال و تاکسی با سن 13 سال به بالا ممنوع بوده و ماموران راهنمایی و رانندگی در شهرها و جاده‌های کشور از تردد این دسته از وسایط نقلیه جلوگیری می‌کنند.

وی افزود: همچنین به دولت پیشنهاد شده است تا کارت سوخت این دسته از خودروها نیز ابطال شود که تصمیم‌گیری در این خصوص بر عهده هیات دولت است.

برخورد بدون اغماض با خودروهای فاقد معاینه فنی و بیمه‌نامه

رییس پلیس راهور ناجا از برخورد جدی و بدون اغماض با خودروهای فاقد برگه معاینه فنی و بیمه نامه شخص ثالث از اول اردیبهشت ماه سال جاری خبر داد و گفت: در صورت انجام معاینه فنی خودروهای سبک و سنگین در شهرهای بزرگ میزان مصرف سوخت 10 درصد و آلودگی هوا 40 درصد کاهش می‌یابد که بر این اساس یکی از کارهای جدی ما از اول اردیبهشت ماه انجام معاینه فنی خودروهاست.

وی کمبود مراکز معاینه فنی و کمبود تجهیزات برخی از این مراکز را از جمله دغدغه‌های پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی عنوان کرد و گفت:‌ در عین حال از اول اردیبهشت ماه سال جاری پلیس طبق جدول زمان بندی با خودروهایی که در تهران برای دریافت برگه معاینه فنی مراجعه نکرده‌اند برخورد کرده و این خودروها را حتما توقیف می‌کند.

رییس پلیس راهور ناجا با تاکید بر اینکه در جاده‌ها نیز کنترل معاینه فنی جزو مهمترین اقدامات پلیس است گفت: نداشتن معاینه فنی در کنار سرعت و سبقت غیر مجاز و انجام حرکات آکروباتیک محسوب شده و با رانندگان متخلف به شدت برخورد می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه همراه داشتن بیمه‌نامه شخص ثالث نیز اجباری است گفت: از اول اردیبهشت ماه سال جاری پلیس 4 مدرک گواهینامه، کارت خودرو، بیمه نامه شخص ثالث و برگه معاینه فنی را در صورت انجام تخلف کنترل می‌کند.

ترمز ضد قفل از اول اردیبهشت اجباری است

رییس پلیس راهور ناجا از اجباری بودن نصب برچسب انرژی بر روی خودروهای تولیدی و وارداتی از اول اردیبهشت ماه سال جاری خبر داد و گفت:‌همچنین نصب ترمز ضد قفل (ABS) نیز بر روی خودروها از اول اردیبهشت ماه اجباری است.

وی افزود:‌در گروه ایران خودرو فقط دو خودرو پژور «وآ» و «ایران وانت» نمی‌توانند ترمز ABS ‌ داشته باشند و در گروه سایپا نیز این ترمز بر روی پراید قابل نصب است لذا تمامی کارخانجات تولید خودرو موظفند از مهلت تعیین شده نسبت به نصب این ترمز بر روی محصولات خود اقدام کنند و در غیر این صورت پلیس با کارخانجات متخلف برخورد می‌کنند.

نصب GPS بر روی کلیه خودروهای عمومی بین‌شهری

رییس پلیس راهور ناجا با اشاره به برنامه‌های سال جاری پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی گفت: بر این اساس نصب سیستم ردیاب ماهواره‌ای (GPS) بر روی کامیون‌ها و وانت بارهایی که در جاده‌ها تردد می‌کنند اجباری است و کلیه خودروهای عمومی مسافربری نیز موظفند نسبت به نصب این وسیله اقدام کنند.

وی در عین حال گفت: رییس جمهوری نیز با توجه به مقاومت‌هایی که در برخی دستگاه‌های دولتی در زمینه نصب GPS وجود داشت دستور جدی پیگیری صادر کرده است.

رییس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه تمامی موتورسیکلت‌های تولیدی و وارداتی باید از سال جاری پلاک ملی دریافت کنند گفت: هیچ کارخانه و فروشنده موتورسیکلت حق ندارد پیش از شماره‌گذاری موتور آنرا به خریدار تحویل دهد که در این خصوص راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی به طور جدی با متخلفان برخورد می‌کند.

رانندگان متخلف «سابقه‌دار» می‌شوند

وی با اشاره به اینکه طرح انضباط اجتماعی امسال در تمامی کلان شهرهای کشور توسعه می‌یابد افزود: در سال جاری گواهینامه هوشمند با چند ماه تاخیر سرانجام در کشور اجرایی می‌شود که بر این اساس در صورت فراگیر شدن این گواهینامه بدون حضور پلیس حداقل 50 درصد تخلفات رانندگی کاهش می‌یابد چرا که در گواهینامه‌های جدید تخلف به نام فرد ثبت شده و فرد عملا سابقه دار می‌شود.

رییس پلیس راهور ناجا با تاکید بر اینکه اعتراض به جرایم رانندگی امسال به طور کامل الکترونیکی می‌شود گفت: پلیس امسال درشهرها و جاده‌های کشور دوربین‌ها و تجهیزات مدرن الکترونیکی را به کار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: در این راستا بزرگترین و مدرن ترین مرکز کنترل ترافیک در خاورمیانه نیمه اول 88 در راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی راه اندازی می‌شود.

معرفی 2700 راننده معتاد در نوروز امسال به دادگاه

رییس پلیس راهور ناجا به حوادث رانندگی در کشور اشاره کرد و گفت: در حالی که در فروردین ماه سال 83 دو هزار و 400 نفر در تصادفات رانندگی کشته شدند این رقم در فروردین ماه سال 87 با 16 درصد کاهش مرگ و میر مطلق به دو هزار و 19 نفر رسید.

وی با تاکید بر اینکه ایمنی خودروها در کشور پایین است افزود: در عین حال راه‌های کشور نیز ضعف ایمنی داشته و رانندگی ما هم مشکل دارد.

رییس پلیس راهور ناجا به بیشترین عوامل بروز تصادفات در سال 87 اشاره کرد و گفت: بر این اساس سبقت غیرمجاز با 25 درصد، عدم رعایت فاصله طولی 22 درصد و سرعت غیر مجاز 20 درصد همچنان در صدر عوامل بروز تصادفات رانندگی بودند. همچنین در این مدت سواری و وانت با 63 درصد، کامیون 16 درصد، موتورسیکلت 10 درصد و اتوبوس 3 درصد انواع حوادث رانندگی را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه 70 درصد تصادفات رانندگی در سال گذشته در روز و 30 درصد در شب رخ داده است گفت: 61 درصد حوادث رانندگی در شعاع 30 کیلومتری شهرها به وقوع پیوسته است که علت اصلی آن تردد‌های محلی، جغرافیای انسانی و اجتماعی و تغییرات روانی در رانندگان بوده است.

رییس پلیس راهور ناجا گفت: آمارها نشان می‌دهد پراید و پیکان در گروه خودروهای سواری و پیکان وانت و نیسان وانت در گروه وانت بارها بیشترین تصادفات را در سال گذشته و نوروز امسال داشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه در نوروز امسال 5 هزار نیروی کمکی به همراه 5/9 میلیون همیار پلیس، 467 تیم عملیاتی، 12 بالگرد و 5 هزار و 400 بازرس نامحسوس، تخلفات رانندگی را کنترل کرده‌اند گفت: بر این اساس حدود 303 هزار فقره سرعت غیر مجاز با دوربین‌ها کنترل و جریمه شده است همچنین در نوروز امسال با یک میلیون و 308 هزار رفتار پرخطر رانندگان برخورد شده و در مجموع از 25 اسفند 87 تا 15 فروردین ماه سال جاری 2 میلیون و 300 هزار قبض جریمه برای رانندگان متخلف صادر شده است.

رییس پلیس راهور ناجا با اشاره به انجام 12 هزار و پانصد تست اعتیاد از رانندگان بار و مسافر و 964 تست اعتیاد از رانندگان خودروهای شخصی گفت: بر این اساس تست دو هزار و 700 راننده مثبت بوده که برای آنها پرونده قضایی تشکیل شده و به دادگاه معرفی شدند.

وی با اشاره به توقیف 87 هزار و 135 خودرو سواری در نوروز امسال گفت: همچنین 8 هزار و 224 اتوبوس و کامیون و 9 هزار و 332 وانت بار متخلف نیز در نوروز امسال توقیف و روانه پارکینگ شدند که بدین ترتیب در نوروز امسال حدود 104 هزار وسیله نقلیه متخلف توقیف و بیش از 97 هزار موتورسیکلت نیز به پارکینگ‌ها فرستاده شدند.

رییس پلیس راهور ناجا با اشاره به توقیف 22 هزار و 550 گواهینامه رانندگان متخلف گفت: همچنین 9 هزار و 548 گواهینامه نیز ابطال شده است.

وی با اشاره به اینکه در نوروز پارسال 27 هزار و 342 تصادف فوتی، جرحی و خسارتی رخ داده است گفت: این رقم در مهرماه امسال با 4 هزار و 384 فقره معادل 16 درصد کاهش به 22 هزار و 958 فقره رسید، همچنین شمار مجروحان یک هزار و 431 نفر معادل 6/15 درصد و فوتی‌های سر صحنه 74 نفر معادل 9 درصد کاهش داشته است.

رییس پلیس راهور ناجا گفت: آمارها نشان می‌دهد طی سالهای 83 تا 87 5 میلیون دستگاه خودرو به جاده‌های کشور اضافه شده که بدین ترتیب باید گفت شمار خودروها و موتورسیکلت‌ها طی 5 سال گذشته 50 درصد، سفرها 30 درصد افزایش داشته این در حالی است که شمار کشته‌ها حدود 3 هزار نفر کاهش داشته است که بدین ترتیب 40 درصد بهبود مرگ و میر را طی این مدت داشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه میانگین کاهش سالانه کشته‌های تصادفات در کشورهای توسعه یافته حدود 2 درصد است این در حالی است که در کشور توانستیم ظرف 5 سال 40 درصد مرگ و میر تصادفات رانندگی را کاهش دهیم.

رییس پلیس راهور ناجا خاطرنشان کرد: آمارها نشان می‌دهد رفتار رانندگان حدود 50 درصد طی سال‌های گذشته بهبود داشته است.

کد خبر 78827

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز